Wednesday, May 04, 2011

Buat baik dibalas baik..

Seronok tak terkata bila company sedang meng-implement flexible working hours, walaupun hanya untuk trial mode sahaja wat masa skrg. Masa kedatangan adalah dari 7.00am hingga 9.00am, masa pulang pula adalah dari 4.00pm hingga 9.00pm. Aku tade kesulitan apa-apa sebelah pagi, bangun pagi je boleh terus siap-siap ke tempat kerja..so aku decided to masuk ofis seawal 7.00 pagi, membolehkan aku pulang dari ofis seawall 4.00 petang, hehehe…HEAVEN!! Tapi tade lah tepat-tepat pukul 7 aku sampai ofis, terbabas je ke pukul 7.10, 7.15, 7.30..tak kisah lah, janji aku boleh balik sebelum pukul 5 petang. Seronok tau balik awal ni…hehe.

Pagi-pagi lagi tadi aku call mak. Aku mmg sangat selalu call mak aku, boleh dikatakan setiap hari aku call mak aku. Kadang-kadang takde nak sembang apa pun, tapi kalau dengan mak, tak perlu bimbang kalau takde topic nak sembang, for sure mak sentiasa ada je benda yang nak dia cakapkan, hehe. Macam sekejap tadi, topiknya adalah ayah aku. Sejak pemergian wan, ayah belum miss jenguk pusara wan setiap pagi. Bacakan surah yassin, sedekahkan Al Fatihah, tanamkan pokok-pokok. Sejuk hati mak tengok ayah macam tu. Mak cakap ngan aku tadi, “bertuah la seorang ibu dapat anak mcm ayah tu”. Aku akui kata-kata mak. Aku masih ingat satu insiden di kampong, sewaktu wan masih sihat dan tinggal dirumahnya, ayah menangis-nangis memohon maaf dari wan macam anak kecil, hilang segannya pada isteri dan anak-anak walaupun silapnya bukan lah besar mana pun namun ayah tetap bersungguh-sungguh memohon maaf dari wan kerana bimbang silap yang kecil itu boleh mengguris hati seorang ibu.

Orang kata, kalau kite bersikap baik pada ibu bapa kita, InsyaAllah anak-anak kita nanti pun akan melayan kita dengan baik. Apa yang aku nampak, anak-anak mak dan ayah aku takde yang degil keterlaluan, kalau langsung tak degil dan sentiasa mendengar kata tu pun tidak lah…manusia dan salah silap tu kan sentiasa ada. Aku harap aku dan adik beradik yang lain boleh mengikut teladan baik ayah..semoga kami pun boleh terus melayan mak ayah kami sebaik mungkin sehingga akhir usia mereka. Kalaulah ada rezeki aku menimang zuriat (aminnn), aku mohon zuriat aku nanti pun akan hormat dan patuh pada ibu bapa nya, insyaAllahh!!


2 comments:

Juli.Zakaria said...

u sebagai anaknyer also untung tuu..hihi

mrs redzuan said...

ye betull..hehehe

Popular Posts

 
Copyright 2009 aku, dia dan kehidupan. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com