Monday, May 02, 2011

Hargailah semasa ada...

Tanggal 29.04.2011 (Jumaat), selepas masuknya waktu Asar..Wan (gantinama nenek yg dipanggil cucu-cucu arwah) telah pergi meninggalkan dunia yang fana ini. Wan menghembuskan nafas terakhirnya bersama anak sulung beliau (Che We) dan emak ku berada rapat disisinya. Abang, aku dan sepupu ku suami isteri juga ada di rumah Che We tapi kami tiada di sisi wan saat-saat terakhir wan pergi. Ayah ku pula telah ke masjid untuk solat asar.

Wan dah lama uzur, maklum lah dah tua. Namun, keuzuran melampau tahap tidak dapat megurus diri sendiri adalah sejak Aidil Adha tahun lepas. Sejak itu ayah setiap hari pagi dan petang akan pergi ke rumah Che We dan uruskan wan. Aku pernah ceritakan pasal ni di sini

Pada hari wan meninggalkan kami semua, aku nampak ayah sangat cekal hati dan tabah. Aku tahu ayah dah lakukan yang terbaik buat ibu nya. Ayah tak abaikan wan. Ayah anak yang baik. Berbeza semasa arwah Ayah Chik (adik ayah) meninggal dunia beberapa tahun lepas, ayah nampak fragile..tp kali ini ayah betul-betul nampak redha dengan pemergian ibu nya. Untung anak-anak wan kerana wan pergi secara perlahan-lahan, tidak mengejut.

Ini pengalaman pertama aku bersama-sama membantu uruskan jenazah. Satu pengalaman yang sangat menginsafkan. Satu pengalaman yang sangat menguji keimanan dan kecekalan hati. Di saat kite bersedih, air mata ingin mencurah laju, namun terpaksa ditahan atas alasan menghormati jenazah dan tidak mahu menyakitinya. Mengangis hanya dalam hati, sakit di dada menahan tangis hanya Allah yang tahu...

Semasa membantu mandikan jenazah, aku sedar yang sekujur jasad wan bersih dan cantik..kuning berseri, mata pulak tertutup serapatnya.

Kini, wan tiada lagi. Pengganti juga tidak boleh di cari. Wan hanya satu-satunya. Semoga roh wan tenteram di sana, semoga roh wan ditempatkan di kalangan mereka yang beriman.

Al Fatihah.


5 comments:

Benedict Bernard said...

ni wan yg masa dtg rumah tu, chat dgn dia kat dapur dgn your brother tu ke? ..

Salam takziah buat Kak Ya sekeluarga..

Achiq said...

Alfatihah untuk arwah Wan....

mrs redzuan said...

PG - Tq. a'ah. wan yg tu lah...ingat lg pg kat dia ek.

Kak Zai - mekasihh...

Juli.Zakaria said...

takziah utk u sekeluarga..dah berpengalaman mandikan jenazah, dah maju lagi kedepan sebgai manusia dewasa =)

mrs redzuan said...

jue - mmg pengalaman yang sangat menginsafkan.

Popular Posts

 
Copyright 2009 aku, dia dan kehidupan. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com