Sunday, January 16, 2011

Dari sudut hati ini..

Kalau bercakap tentang kasih sayang keluarga, hati aku mudah benar tersentuh.

Hari ni aku nak ceritakan pasal nenek dari belah ayah aku. Aku kurang rapat dengan wan (panggilan untuk nenek aku) sebab wan aku ni garang sikit orangnya. Wan dah lama tak sihat dan sejak kehilangan arwah suaminya (Tok Ayah), wan tinggal bersama anak2. Kadang2 di rumah org tua aku, kadang2 di rumah anknya yang lain pula.

Kesihatan wan sekarang makin merosot. Sekarang wan dah tak mampu walaupun hanya untuk mengengsot. Makan, pakai, mandi, menunaikan hajat semuanya perlu dibantu. Wan dah tak mampu nak urusakan diri sendiri.

Saat seperti ini lah yang menduga sedalam mana kasih sayang anak2 pada org tua mereka. Aku boleh katakan yang aku sangat kagum pada ayah dan mak aku yang sangat menjaga kebajikan wan. Walau wan sekarang tinggal bersama kakak sulung ayah aku, tapi ayah setiap hari akan pergi mandikan wan setiap pagi dan petang.

Petang semalam aku ikut mak menjenguk wan, dah kebetulan aku balik umah mak ayah weekend tu. Aku jenguk wan di biliknya. Berat badan wan dah menyusut. Kata2 wan pun dah semakin sukar nak difahami.

Hari dah petang, dah tiba masa ayah mandikan wan. Aku memerhati sahaja. Aku memerhati dari mula sehinggalah selesai ayah mandi dan siapkan wan. Ayah sempat soal aku adakah aku mampu buat apa yang dia buat apabila dia dah tua dan tak sihat macam wan satu hari nanti. Aku yakin ayah dan mak aku dengar bisikan perlahan dari aku "InsyaAllah".

Sungguh - Aku sayang mak dan ayah aku. Aku mohon Allah sentiasa limpahi rahmatNya pada kedua org tua aku atas kasih sayang mereka pada anak2 mereka dan juga atas kasih sayang mereka pada kedua org tua mereka.

Sungguh - Aku juga ingin memiliki anak, zuriat aku sendiri. Agar aku boleh limpahkan kasih sayang aku padanya kelak sepertimana kasih sayang mak dan ayah aku.

Sungguh - Aku bersyukur memiliki mak dan ayah yang penyayang. Adik beradik yang saling menghormati.

Terima Kasih Ya Allah....

5 comments:

Juli.Zakaria said...

insaf..semoga kite pon cukup kuat dan sedar diri utk jaga parents kite sebaik2 derang menjaga kite nnt

parkmeon said...

entri yg membuat kan kita sedih, huk huk..

Nora said...

kita dijaga dgn baik...kita pun kena jaga mereka dgn baik...dan harapan agar kita nnti dijaga dgn baik juga...

Achiq said...

Jagalah mereka semasa mereka masih ada. Baca entry ni tiba2 teringat arwah mak & ayah kita. waaaaaaaaa
Alfatihah untuk arwah.

mrs redzuan said...

Jue- btol2, semoga kite x lupa daratan kan. moga jadi anak yg berguna kan.

pakcu - sedih nangis jek lah pakcu..sob sob sengsorang tade org nampak xpe, hehe

nora - InsyaAllah..mudah2an.

kak zai - Alfatihah wat arwah mak&ayah akak.

Popular Posts

 
Copyright 2009 aku, dia dan kehidupan. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com