Friday, February 18, 2011

Emosiku tersentuh...

Aku bingung. Aku tak tahu samda nak ceritakan kisah ni kat blog ni ataupun tak. Aku dalam dilema. Dari siang tadi aku duk berfikir2 sendiri, patutkah aku buat entry ni atau tak patut.

Aku sebenarnya masih dlm keadaan terkejut. Sungguh aku x sangka langsung dengan apa yg aku dapat tahu hari ni. Dalam masa yang sama aku hiba dan sedih. 

Demi untuk meringankan perasaan gundah dan sedih kat hati ni, maka aku membuat keputusan untuk keluarkan jugak entry ni. Pagi tadi masa aku melayan FB, aku ternampak kawan aku share link berita harian dengan tajuk "2 beradik bunuh abang tiri dipenjara tujuh tahun". Aku tak hiraukan pun. Lepas tu, aku nampak sorang lg kawan aku share link yg sama. Hati aku mula berdetik..curious nak tahu sesuatu dari link tersebut. Aku pun click link tu dan tahulah aku apa sebenarnya yang nak disampaikan oleh kawan2 aku tu.

Kisah ni dah lama. Pembunuhan tu berlaku pada tahun 2007 dulu. Masa tu aku masih anak dara dan tinggal bersama mak ayah aku. Jadi semasa kejadian berlaku, aku memang berada di kampung aku lah. Mmg kecoh satu kampung sehingga ke kampung2 berdekatan. Rumah mak saudara aku pun sangat dekat dengan rumah dimana pembunuhan tu berlaku. Aku ada la dengar cerita2 apa sebenarnya yang berlaku tapi aku tak pernah ambik pot. Yang aku tahu, mangsa adalah drug addict dan dah buat byk kes kat kg tu. Aku jugak tahu aku ada berkawan dengan adik mangsa. Malah abang aku juga berkawan dengan salah sorang adik beradik diaorg. Aku juga tahu yg lakukan pembunuhan tu adalah adik beradik mangsa, cuma YANG AKU TAK TAHU ialah...rupanya kawan aku terlibat sama!! Astaghfirullahalazimmm!!! 

Aku kenal kawan aku tu dari sekolah rendah sehingga ke sekolah menengah. Tp aku x pernah sekelas dengan dia. Aku pernah berkawan rapat dengan dia masa di sekolah menengah. Masa aku sedang menjalani kursus matrikulasi, dia pulak sedang belajar di TESDEC. Kami belajar di bangunan yang sama. Kami selalu berjumpa. Aku pernah naik bas balik kg sama2 dengan dia, duduk seat bersebelahan dengan dia.

Personally, dia yang aku kenal bukanlah budak nakal, jauh sekali jahat!! Bg aku dia baik orangnya. Pendiam. Pemalu. Secara jujur, sepanjang aku berkawan dengan dia, tak pernah dia sakitkan hati aku. Aku tak pernah ada perasaan marah pada dia, apatah lagi benci!!

Habis matrikulasi, kami tak bertemu lg..dah bawa haluan masing2. last aku jumpa dia masa aku jalan2 di Kuantan bersama kawan ofis aku. Aku x pasti masa ni tahun bila, mungkin 2007, tapi aku tak pasti sebelum atau selepas kejadian bunuh tu berlaku. Aku ternampak dia, bersama seorang wanita dan anak kecil. Saat itu baru aku tahu yang dia sudah berumahtannga. Punya lah lama kami tidak berkirim khabar berita. Aku dan dia saling sama2 nampak...saling bertukar senyum. Tapi aku tak pergi tegur dia pun. Aku cant figure out kenapa aku atau dia tak bertegur satu sama lain masa tu. Mungkin dia tggu aku tegur dia, aku pulak menunggu dia yg menegur aku dulu. Mungkin begitu agaknya.

Hari ni, sejak tadi setelah aku membaca link akhbar tu, perasaan aku tak menentu. Mungkin ramai yg mencemuh. Mungkin ramai yg memaki perbuatannya itu. Tapi aku tidak. Bagi aku, dia tetap org yg baik. Mungkin ada cerita, ada sebab di sebalik kejadian yg berlaku tu. Aku, sebagai seorang kawan hanya mendoakan yg terbaik buat dia, isteri, anak dan seluruh keluarganya. Andai hukuman penjara tu adalah yg terbaik untuk dia, aku doakan semoga dia mendapat kebaikan dari hukuman tersebut.


End.

5 comments:

Benedict Bernard said...

kesiannya...

Juli.Zakaria said...

uishhh..mna tak terkjut bila kitA tau kite penah baik ngn sorg potential crminal masa dulu2..huhuh..takut la u

Achiq said...

Eh, eh..kita baru je buat ulasan citer ni dgn en hasben. Kesian dia, dia cuma nk pertahankan mak diorg kan daripada abg yg drug addict tu. Kita tak berapa setuju bila mahkamah jatuhkan hukuman mcm tu.

mira said...

siapa yang tidak sayang ibu?
siapa yang tidak akan mempertahankan ibu?
people can talk anything.
hakikatnya, hanya diri dan Allah yang tahu segala cerita.

mrs redzuan said...

Ben - tu la..mmg kesian kan.
Jue - erm..i tak la rasa takut u, sbb bg i dia baik...xtau la kalau i x kenal sisi x baik yg ada pada dia.
kak zai - dengar ceritanya mcm tu lah...tp xtau sejauh mana kebenarannya.
miera - betul tu. hanya diri dia dan Allah saje yg tau. mcm2 cerita blh dengar, hakikatnya kebenaran tade sape yg tahu. tp series weyy..dia baik kan zaman sekolah dulu..sedih giler aku dgr citer mcm2 pasal dia.

Popular Posts

 
Copyright 2009 aku, dia dan kehidupan. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com