Wednesday, February 02, 2011

working life

Hari ni aku nak bercerita pasal kerjaya aku. Bukan untuk menunjuk-nunjuk apatah lagi perasan bagus, tapi lebih kepada peringatan untuk diri sendiri yang aku bermula dari bawah, bermula dari susah payah! Aku join this company since 2004 bermula dengan jawatan kerani teknikal sahaja dengan gaji bulanan RM900. Bayangkan lah berapa jek balance gaji aku bulan2 after dah tolak epf, byr sewa rumah, byr van yg aku chartered utk ulang alik pegi keja, bayar hutang belajar, bagi mak sikit, makan minum semua...i tell you, balance mmg sangat sikit, sampaikan mmg mengira hari lah untuk dapat gaji bulan berikutnya pulak. Tp, jgn salah faham, tak cukup bukan bermaksud aku takde saving..balance gaji setelah tolak sumer utilities tu, aku dah asingkan some portion utk saving. Aku mmg puji diri aku sbb berdisiplin dalam hal ni. 

Masa ni mmg aku susah. Kalau lah orang tgk jenis rumah yg aku sewa masa ni..aku rasa mmg menangis lah! Aku sendiri pun sayu setiap kali mengenang sejarah ni. Sebelum chartered van utk ulang alik ke tempat keja, aku naik bas tau! Aku rasa kurang dari 5 org kat ofis aku tu yg guna perkhidmatan bas ni. Kalau hari khamis blh blk seawal pukul 4 ptg, aku tetap blk pukul 5 sbb takde bas pukul 4 lalu depan ofis aku. Masa ni sarapan pagi aku adalah nasi lemak 50 sen. Biasanya aku akan beli 2 bungkus utk tengari terus. Kadang2 kalau tengahari aku dan ofismate aku (housemate jugak) makan nasi ayam bungkus, kiteorg just bukak 1 kuah sup supaya 1 plastik kuah lagi tu blh bw balik ke rumah sewa dan kiteorg akan masak nasi/bubur dan makan dengan kuah sup tu.

Merasa jugak lah aku keja as clerk ni setahun lebih. After that, aku di upgrade kan as technician. Masa ni aku dah manage to hold a driving license and even a new perodua kenari hasil saving setiap bulan tu. Bila dah ada kereta, aku dah tak menyewa lagi. Aku stay ngan parents aku, rumah parents aku ke ofis aku ada la dlm setengah jam perjalanan. Masa jadi technician ni gaji ada la lebih skit, lagi pulak aku selalu gak pegi offshore, so ada la elaun lebih untuk tu. Boleh dikatakan aku dah cukup happy lah dengan gaji aku masa ni. 

Hampir 2 tahun as technician, ada reorganization kat company aku keja tu. So, ada byk position kosong. Antaranya adalah position executive. Since aku dah ada experience almost 3 tahun dalam bidang yang aku ceburi tu, dan since aku jugak adalah seorang degree holder, aku pun apply lah untuk position tu. Alhamdulillah, memang dah nak jadik rezeki aku, maka berpindah lah aku dari position technician kepada position executive pulak. Monthly pay pun sudah tentu lebih dari techncian, kan. Aku sangat2 bersyukur sampai kadang2 aku lupa yang aku ni bekerja contract basis saje, tak secure. 

Masa jadi exec ni, bagi aku corak kerja adalah sangat challenging. Kadang2 aku rasa aku ni mangsa buli sbb colleague aku adalah lelaki dan kebanyakan keja yg konon 'keja pempuan' di pass kan pada aku. Selain tu, challenge nya adalah walaupun ada 3 tahun experience tapi bidang ni bukan bidang aku. Masa belajar dulu, aku dalam bidang kimia tulen. Tp kerja aku sekarang adalah sedikit technical, berkaitan sistem pengurusan penyelenggaraan or maintenance management system (MMS). Masa ni aku being appointed as MMS focal person represent company aku dan bersidang setiap bulan di KLCC. Jadi, masa ni aku sangat2 busy dengan berbagai focal person yang di assign kan kepada aku. MMS lah, Bajet lah, KPI lah, MPP lah..mcm2 lah. Aku belajar dan terus belajar untuk perform beyond bos aku punya expectation. Even masa ni gaji aku tade adjustment selama hampir 3 tahun!! Tapi aku tetap fokus dan komited pada keja aku. I can say that i am really passionate towards keja aku, nobody can deny it.

Last year, aku resign dari contract under HR after aku di confirm kan yang aku tak boleh di absorb sebagai permanent staff sebab ada relatives issue. Aku decided to join contract under my own department. After 3 years being MMS FP, aku withdraw aku punya position tu kepada new permanent members kat dalam section aku tu. Since then, aku dah x dapat direct information dari MMS central team di KLCC. Aku a bit lost sbb aku masih buat keja MMS. Aku jadi hilang sedikit fokus sbb aku dah get used to receive direct info and direction dari central team, KL. Ada jugak la beberapa incidents yang membuatkan aku merajuk dan macam tak nak hiraukan MMS lagik dah. Tp my soul dah mmg dengan MMS, jadik aku still buat jugak walaupun di belakang tabir saje. 

Oh, panjang lebar aku bercerita. Bottom line, aku sayang dan suka ngan keja aku ni. Selagi masih diperlukan kat sini, aku akan terus bertahan. Biasalah, semua yang berlaku ada pro dan kontra nya. 

Ni antara kenangan aku menjadi MMS FP & attending the annual MMS user forum:-
first MMS user forum @ Kota Kinabalu - i am very new at this point of time


second MMS user forum @ Penang - after more than 1 year being MMS FP and i was asked to present best practice paper that time
third MMS user forum @ KL - i was happy to have new appointed MMS FP who helped me a lot as some of the task had been cascaded to her, hehe.
fourth MMS user forum @ Kota Kinabalu again - my last year of being MMS FP after i manage to achieve 4th place of best MMS FP the year before.

p/s - tade mood nak letak pic fifth MMS user forum kat langkawi baru2 ni..pasal konon merajuk, ekekeke.


2 comments:

Benedict Bernard said...

wah..rajin kak ya menulis sekarang.. keep it up..

Juli.Zakaria said...

dunia hidup dan keja berputar2..ade ari happy ada yg down plak..huhu

Popular Posts

 
Copyright 2009 aku, dia dan kehidupan. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com