Tuesday, January 04, 2011

Nasib pekerja kaunter

Seandainya diberi peluang untuk memilih kerja yg sesuai ngan diri, rasanya bekerja di kaunter adalah pilihan terakhir yg akan aku buat. Aku tak cukup kesabaran dan ketabahan hati rasanya nak bekerja di kaunter..be it apa2 kaunter sekalipun.

Kenapa aku x sanggup kerja kat kaunter? selain sikap sabar yg kurang menebal dalam diri, aku jugak adalah jenis manusia yg sensitif dan moody...sungguh tidak sesuai dengan sikap seorang pekerja kaunter.

Pagi ni, aku ke cawangan celcom kemaman sbb nak buat termination line broadband. Since last 2 weeks, aku dah start pakai streamyx kat umah so aku rasa dah tade keperluan utk aku terus subscribe celcom broadband tersebut.

Pakej yg aku subscribe masa register celcom broadband ni dulu adalah di caj pada kadar RM68 sebulan, tp lately ni dah jadik RM70 sebulan. RM2 penambahan untuk billing/statement caj. Jadi bg aku adalah membazir utk spend RM70/month sedangkan pd masa sama aku dah ada streamyx kat umah. Reason aku register streamyx adalahhhh.....line celcom kat umah aku sgt slow kalah si sipuuuuutttttttt!!! sabar je aku selama ni ngan line yg slow itu. Aku bertahan pun pasal aku blh guna broadband tu kat opis, pasal kat opis line nya adalah laju tahap superb!! huhu

Ok, berbalik pada pekerja kaunter. Tadi masa aku gi terminate line celcom tu, masa duk ngadap ngan budak kaunter tu...masa tu pagi2 hari tau, aku mungkin customer kedua, ketiga atau boleh jadi 1st customer kot! Budak tu tnya aku, "akak, nape nak terminate ni?" aku cakap "akak dah pakai streamyx skrg dik". Pastu dia cakap "rugi ni akak terminate ni, ni pakej lama..skrg pakej ni dah kena caj RM100 sebulan" Aku reply "takper lah, kalau guna pun rugi gak akak nak byr 2 bil, celcom lg, streamyx lagi" bla blaaa blaaa....sampaila aku start rasa meluat. Dah aku cakap aku nak terminate jgn la byk soal. Siap ckp aku rugi la apa la, pastu siap suggest aku tnya dulu kot2 ada sedara mara yg nak pakai line tu, bagi la dorang pakai, suruh diaorg byr la bulan-bulan. Aku like...."apa kes la budak ni????"

last2 aku bagi gak sedas, "xper la dikkalau rugi pun, selama ni akak dah lama rugi jugak pasal broadband ni slowwwwwwwwwwwwwwwww gilerrr time akak guna kat umah, x kire siang malam. kalau kat opis ok pulak walhal satu kawasan jek umah ngan ofis akak. Adik kabo je brp lg kak kena byr, kak nok masuk opis pulak ni..abis byr ni adik terminate la ek"

Tp, bila aku cuba letakkan diri aku dlm situasi budak kaunter tu, aku mesti gerammmm jek kalo customer wat camtu kat aku, huhu. Respek la kat budak tu pasal muka dia x nampak boring pun ngan aku, aku je yg boring ngan dia...huhu.

note: adik ipar aku ada sorang kerja kat kaunter saman, x dpt bygkan ketabahan dia melayan customer. Hehe.

2 comments:

parkmeon said...

klu ai keje kaunter, dh lama kastemer kena carut, muahahaha..

mrs redzuan said...

pastu u pulak kena carut ngan bos u, kan? kihkih...

Popular Posts

 
Copyright 2009 aku, dia dan kehidupan. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com